søndag den 20. februar 2011

Nybagte boller og en løbetur :-)

Dagen i dag, har mest været på plussiden :-) Kun lidt småskænderier mellem drengene har irriteret mig. Ellers er det jo en smuk søndag med høj solskin i frostvejret.

De der teenagere har det med at spise en ud af huset, især når der er lidt flere af dem end normalt ;-). Så der måtte en omgang boller i ovnen, et par stykker med ost på, for det ville teenagerne gerne ha'.
Lige kommet ud af ovnen
Mindstemand ville kun ha' osten inden i, når de var færdige, så det fik han selvfølgelig.

Der gik heller ikke lang tid, så var de spist alle sammen.

Tror lige jeg vil lægge opskriften ind, så jeg selv kan huske den til en anden gang...




Ca. 10 boller

4 dl koldt vand
1 dl surmælksprodukt (jeg havde en slat skyr og en slat syrnet fløde)
1/3 del pakke gær
1 spsk. sukker
½ tsk. salt
2 håndfulde havregryn
1 håndfuld hvedeklid (pas på med kliden, der kan nemt komme for meget i)
1spsk. sesamfrø
durummel
hvedemel

Tja, denne opskrift kan varieres i det uendelige. Det gode er havregrynene, som holder dem friske i lang tid. De kan sagtens laves som langtidshævede boller, så bruges bare mindre gær. Hvis jeg laver dejen aftenen i forvejen, så bruger jeg kun et hjørne af gærpakken, så er dejen klar til næste morgen.
Alt røres sammen i en skål, hvor meget mel der skal i, ved jeg ikke. Jeg rører, til jeg ikke kan putte mere i, ikke noget med at ælte dejen på bordet. Når dejen har hævet til dobbelt størrelse, sættes bollerne på en bageplade med en ske dyppet i varmt vand. To af bollerne fik en skive alm. ost på. Jeg bager dem ved 220 grader i ca. 20 min.

Løbetur

En løbetur blev det også til :-) Ud i solskinet, med alt sneen og frostvejret så kan jeg ikke løbe min sædvanlige rute langs åen, men er nødt til at tage en rute langs cykelstierne. Godt 2 km ude møder jeg en anden løber, som jeg ligger bag den næste godt 1½ km.

Hun har godt nok en interessant løbestil, hovedet lidt på skrå - iPod i højre hånd, så hun hele tiden løber lidt til den ene side, og må korrigere mens hun løber. Et sted på stien er der et stykke med is, som hun går over, da hun skal igang igen, skal hun lige finde rytmen i musikken, så hun står og bøjer lidt i knæene, indtil hun finder rytmen -  lidt lige som når en baby prøver at danse til musikken. Dejligt lige at ha' tid til at iagtage andre løberes løbestil :-)

Det blev en skøn tur, godt med lidt pace, så der kan komme lidt mere gang i futterne ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar