lørdag den 25. juni 2011

Gæstemad

I går skulle vi ha' gæster, og manden havde købt en kalvmørbrad fra kokken på arbejdet. Ej, den blev super go' med en god blanding uden på og pakket ind i seranoskinke:

1 kalvemørbrad (1,1 kg)
2 løg
1 pk bacon
2 fed hvidløg
250 g champignon
2 pk seranoskinke
salt og peber
Hvis jeg havde haft det frisk timian(men haven er for overgroet, så det er fuldstændigt dødt)

Løg og bacon steges til det får farve. Hvidløg steger med, finthakkede champignon steger med. Læg seranoskinke klar på et stk. bagepapir. Bred løg/bacon/champignonblandingen ud over. Brun mørbraden og læg oven på. Pak skinken godt rundt om mørbraden. Steg i ovn ved 180 grader varmluft i ca. 35 min. alt efter hvor rød den ønskes. Vores fik nok nærmere 40 min. men den var rigtig god alligevel, en ikke rigtig rosa.

Manden var også lige lidt for hurtig til at få brunet dyret, så jeg var ikke helt klar med seranoskinke og fyld. Resultat: En ikke så køn rulle, som måtte sættes sammen med ret mange kødnåle ;-)

Tilbehør var ovnstegte kartofler, bernaisesovs(tip for at få pulverbernaisen til at smage bedre: en hættefuld af bernaiseessens!!), mormorsalat a la min mor( grøn salat, ærter, majs og salatblanding med bl. nødder, rosiner og tørret frugt).

Og vi spiste det hele 4 voksne og 3 børn...

Desserten fandt jeg her hos Godte. Dog lavede jeg den i en lidt nemmere udgave ;-)

Bunden var super nem, hvorfor har jeg ikke gjort det noget før??? Det tog ikke 10 min. fra jeg startede, før den var i ovnen.

Der hvor jeg sprang over, var ved fyldet, for det første syntes jeg, at en ½ l piskefløde var lige i overkanten, så jeg brugte nok 3-3½ dl. i stedet for. Og så havde jeg et glas rabarberkompot fra Aarstiderne, som jeg brugte i stedet for at stå og skærer rabarber, en spsk. vaniliesukker i fløden og lidt ekstra flormelis i sammen med rabarberen, så var den lavet :-) Dog ikke med poser og sprøjter og andet sjov, bare klasket på bunden og pyntet med jordbær og skovjordbær :-))) Den blev sørme også spist op!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar