tirsdag den 7. juni 2011

Jordbærtærte

En af mine kursister havde pralet med sin jordbærtærte, så det måtte hun jo høre for, indtil hun beviste det :-)

Vil lige skrive denne opskrift ind, mens jeg stadig kan finde den ;-)

Mørdej:
175 g Mel
125 g margarine( jeg ville nok bruge smør)
50 g sukker
2 æggeblommer

Samles og rulles ud, lægges i en smurt tærteform med dejen lagt ud over kanterne. Eller beklædt med bagepapir, hvis kagen skal på fad bagefter.

Fyld:
70 g margarine(igen, jeg ville bruge smør)
150 g sukker
150 g kogte mosede kartofler

Margarine og sukker røres sammen og kartoffelmosen røres med. Tilsæt 25 g mel, 2 tsk bagepulver, 3-4 tsk. mandelessens.

Fyldet kommes ovenpå mørdejen, fold dejen ind over(behøver ikke være pænt, eller nå helt ind over kagen).

Bages i varmluft ca. 40-45 min ved 160 grader, Skal være meget lys.

Når kagen tages ud af ovnen lægges chokoladeknapper over. Når de er smeltet kan de fordeles på kagen.

Kagecreme:
½ brev pulverkagecreme røres med mælk og blandes med ca. 1/4 l. pisket fløde samt vaniliesukker.
1 bakke jordbær i skiver eller små stykker.

Og ja, den smagte godt, også selv om der var kartofler i :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar